|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در نخستین جلسه تفاهم نامه مشترک طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با دانشگاه رازی عنوان شد:

محلی کردن اهداف کلان؛ پایش مستمر رفتار دینامیک دشتها؛ آموزش؛ اطلاع رسانی و ارتباط دو سویه دانشگاه و صنعت ضامن عملیاتی شدن طرح است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در نخستین جلسه تفاهم نامه مشترک طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با دانشگاه رازی که با حضور اعضای گروه اجرایی و نمایندگانی از کارگروه راهبردی برگزار شد محلی کردن اهداف کلان؛ پایش مستمر رفتار دینامیک دشتها؛ آموزش؛ اطلاع رسانی و ارتباط دو طرفه دانشگاه و صنعت ضامن عملیاتی شدن طرح قلمداد شد. در این نشست با خیر مقدم و سخنان معاون بهره برداری شرکت آغاز گردید.

مهندس شهلایی با اشاره به اهمیت راهبردی منابع آب زیرزمینی در تمامی عرصه ها و نیز افت شدید منابع آب در سالهای اخیر که هم ناشی از تغییر اقلیم است و هم سو مصرف بهره برداران با اعلام ممنوعه بودن یک سوم دشتهای استان؛ به صدا در آمدن زنگ خطر منابع آب زیرزمینی در استان را قریب الوقوع دانست. معاون بهره برداری با مروری بر اهمیت طرح تعادل بخشی رویکرد ارتباط دانشگاه و صنعت را رویکردی ناگزیر بری حل معضلی دانست که به دانش و تجربه توامان نیاز دارد. در ادامه مهندس وحدتی سرپرست دفتر مطالعات با اشاره به روند تبادل تفاهم نامه و صدور ابلاغ برای اعضای کارگروه در دانشگاه و شرکت و توزیع مناسب تخصصها و تجارب در این کارگروه اظهار خرسندی کردند که بتوان نتایجی سودمند و کاربردی از این نشست و جلسات بعدی گرفت. وحدتی با اشاره به پیچیدگی های رفتار هیدرودینامیکی دشتها و به ویژه تبادلات آبرفتی با سایر منابع آب سازندی نگاه جامع و منطقه محور را از ارکان پیشبرد یک برنامه تعادل بخشی خوب دانستند.

دکتر علی اکبر اختری عضو گروه عمران آب دانشگاه رازی نیز با اشاره به کلان بودن اهداف؛ یک شروع خوب و منسجم را در محلی کردن برنامه ها بر مبنای رویکرد منطقه ای و نگرشی سیستماتیک دانستند. وی با اشاره به توانمندی های بالای دو طرف تفاهم نامه این امر را دست یافتنی دانسته و زیرساخت آن را تولید و ایجاد بانک اطلاعات به روز و پایش مستمر دانستند.  مهندس علی مرادی مدیر دفتر حفاظت شرکت نیز با تصدیق موارد دکتر اختری اذعان داشت تا زمانی که وضعیت زمین شناسی و شرایط آبخوانها به خوبی شناخته نشوند نمی تواند نسخه ای شفا بخش برای به تعادل رساندن شرایط موجود تجویز کرد. مرادی با اشاره به اتکای بسیار زیاد آب شرب و جریانهای پایه به همراه اکوسیستم به منابع آب کارست تاسیس یک پژوهشگاه علوم کارست در دانشگاه رازی را برای شناخت بیشتر رفتار هیدرولیکی این منابع ارزشمند و ارتباط آنها با دشتهای آبرفتی را امری واقع بینانه و متعالی دانست. مدیر دفتر حفاظت با اظهار اینکه برای به تعادل رساندن باید منابع تغذیه ای را نیز شناخت از کارست به عنوان یکی از ارکان مغفول طرح احیا و تعادل بخشی یاد کرد.

دکتر امجد ملکی عضو گروه جغرافیای دانشگاه رازی سخنران بعدی بود که با تایید اهمیت کارست و تامین حدود 85 درصدی منابع آب شرب استان از این ذخایر ؛ خطر بحران آب زیرزمینی را "بیخ گوش" دانسته و خاطر نشان ساختند که تغییر اقلیم و خشکسالی جزیی از ذات فلات ایران زمین است و نباید این عامل را تنها دلیل به وضعیت امروز رسیدن دشتها دانست. وی با اقرار به عدم مدیریت مصرف مناسب بویژه در بخش آب کشاورزی؛ شناخت وضعیت موجود استان را ارجح بر هر طرحی دانستند که بخواهد اجرایی شود. ملکی با اشاره به مدیریت داده ها بیان کردند داده های کم و نادرست ما را به تعادل نمی رساند. دکتر فتوت مدعوی شرکت نیز با اشاره به درک نیاز اصلی در بخش آب؛ ارتباط مستمر دانشگاه و صنعت با تلفیق دانش و تجربه و البته تجربه توام با دانش تخصصی همکاران بخش آب را عاملی برای شناخت بهتر زیرساختها و تدوین راهبردهای منطبق بر نیاز و البته اجرا کردن اهداف کلان در مقیاس محلی دانستند.

مهندس دارین عضو کارگروه دانشگاه رازی با اشاره به اهداف کیفی و پایش کیفی منابع آب که می تواند در رصد وقایع دشتها راهنمای خوبی باشد از توان بالای گروه شیمی برای همکاری در انواعی از آنالیزهای و مباحث کیفی سخن گفتند. دکتر فرزاد ویسی مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه نیز ضمن اظهار خرسندی از جلسه با اشاره به تغییر رویکرد دانشگاه از آموزش محور به تولید فناوری و "کارآفرینی" پژوهش و تحقیقی را بالنده دانست که منجر به تولید کار و ثروت شود. وی با اشاره بر رویکرد جدی دانشگاه به این مقولات و نیز واگذاری دبیرخانه پژوهش و فناوری استان به دانشگاه رازی خاطر نشان ساخت که این ارتباط ضمن تحکیم روابط بتواند با سرعت مناسب به اهداف مورد نیاز در برنامه های سیاسگذاری شده و اسناد بالادستی دست یابد. ویسی با اشاره به اینکه تعادل بخشی دشت ها و مدیریت مصرف می تواند مدیریت انرژی را نیز به همراه داشته باشد و در اقتصاد کشاورزی نیز مطرح گردد آن را جزو برنامه های سودمند بخش آب و مورد علاقه دانشگاه ذکر کردند. وی پذیرش دانشجویان دکترای پژوهش محور را رویکرد نو و مبتنی بر واقعیت جامعه دانست که می تواند در راستای طرح احیا و تعادل بخشی نیز متعالی ظاهر گردد.

مهندس فتح اله محسنی پور رئیس گروه مطالعات آبهای زیرزمینی شرکت نیز با اشاره به اهمیت همه موارد گفته شده رویکرد پایش مستمر و شناخت به همراه واقع بینی در ارایه آمار و اطلاعات بهنگام و درست از وضعیت منابع پنهان اما آسیب پذیر آب زیرزمینی را ارجح بر همه موارد دانستند. وی با اشاره به تولید داده های آب زیرزمینی در گروه آب زیرزمینی لزوم رسیدن به داده های درست و بروز را تقویت زیرساختهای نرم افزاری؛ سخت افزای و نیروی انسانی ماهر و البته متعهد به داده برداری صحیح ذکر کرده و این نگرش را مستلزم تقویت هرچه بیشتر دفاتر مطالعات برای پشتیبانی از دفاتر حفاظت در راستای طرح تعادل بخشی دانستند. مهندس جلیلیان مجری طرح تعادل بخشی نیز با تایید این موارد ضمن مروری گذارا بر سیساستهای کلی ابلاغی و وضعیت اجمالی طرح تعادل بخشی در شرکت برگزاری اینگونه جلسات را راهگشا و مفید دانستند. مهندس طاهری دبیر کمیته تحقیقات نیز با اشاره به رویکردهای جدید دو طرف تفاهم نامه برای به سرانجام رساندن و نیز فعالیتهای کاربردی در این عرصه اظهار امیدواری کردند که با مشارکت بخش دانشگاه و تجارب همکاران شرکت بتوان به آنچه که مطلوب است دست یافت. وی ضمن اشاره به مفاهیم طرح احیا و تعادل بخشی و فعالیتهایی که در دنیا امروزه برای حفاظت از آبخوانها و  شناخت روابط هیدرودینامیکی آنها در جریان است دانشگاه را همکاری مطمئن برای ارایه راهبردهای مبتنی بر ابزار و دانش روز دانست و خاطر نشان ساخت تا در جلسات بعد بتوان به رهکارهای اجرایی در قالب تفاهم نامه و مبتنی بر نظرات کارگروه با زیرساختی دانش محور و فناورانه و البته عملیاتی دست یافت.

کد خبر: 1405
  تاریخ خبر : 1395/06/11
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/06/11
 مدیر سایت
 997
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 62
  • بیشترین بازدید همزمان : 570
  • بازدید امروز : 6,011
  • بازدید دیروز : 8,584
  • کل بازدید : 13,927,820
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 12:58:40
  • شناسه IP شما : 3.84.110.120

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : بلوار زن - ضلع غربی پالایشگاه نفت
  • کدپستی : 99669 - 67147
  • تلفن : 0833837135 08338374145
  • فاکس : 08338370203
  • پست الکترونیکی : kermanshah[at]kshrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 08338374149