|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

درویشی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه درجلسه شورای حفاظت منابع آب استان :

طبق مصوبه دولت و شیوه نامه اجرایی کشت برنج برداشت از منابع آبی (سطحی ، زیر زمینی) ممنوع میباشد

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای کرمانشاه: اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان (کار گروه سازگاری با کم آبی) در سال 1399 با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان، دادستانهای عمومی وانقلاب شهرستانهای صحنه و گیلان غرب، فرماندار صحنه ومعاون فرمانداری هرسین و مدیران امور منابع آب شهرستانهای صحنه، هرسین، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلان غرب با محوریت محدودیت کشت برنج، در محل سالن تدبیراستانداری کرمانشاه تشکیل گردید.

در ابتداء این جلسه مهندس سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، ضمن خیر مقدم به اعضاء کارگروه و آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضرین ، بهره گیری از فیوضات معنوی ماه مبارک رمضان را از مهمترین برکات این ایام برشمرد. ایشان در ادامه تهیه برنامه سازگاری با کم آبی استان را یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته برشمرد که حاصل کار و تلاش چندین ماهه مدیران وکارشناسان و اعضاءکار گروه میباشد و گام بعدی را اجرای مستمر آن دانست و دستگاههای مسئول را موظف به اتخاذ تدابیر لازم و انجام برنامه ریزی برای مرحله اول برنامه در سال جاری نمود.

سالاری،افزود منابع آب متعلق به نسلهای آینده است و استفاده غیر اصولی از منابع آب را تضییع حقوق دیگران توصیف و استفاده بهینه از آن را خصوصا در بخش کشاورزی مهمترین محور کاری سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی برشمرد، معاون عمرانی استانداری، تامین آب سایر بخشها منجمله بخش صنعت وخدمات استان را که باعث ایجاد اشتغال و جهش تولید می گردد ضروری دانست و استفاده از آبهای خاکستری مانند پساب تصفیه خانه های شهری را خواستار شد.

سالاری، اعلام نمود کشت برنج و اتخاذ تدابیر لازم برای محدودیت وکاهش سطح زیرکشت آن در استان یک ضرورت است و در بهره برداری از منابع آب برای کشت های با نیاز آبی بالا توجه به ارزش اقتصادی محصول مهم است و باید به گونه ای عمل شود که هزینه های مادی ومعنوی برای استان نداشته باشد .

سپس درویشی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای در ادامه ضمن تشکر از برگزاری جلسه و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همه روزه داران، گزارشی از وضعیت منابع آب استان ، بارشها و میزان ذخایر ارائه نمود، درویشی، میزان بارش امسال را نسبت به سال گذشته 43 درصد کمتر از سال گذشته اعلام نمود و هشدار داد لازم است استفاده از منابع آب  به صورت بهینه باشد، در غیر این صورت روند افت کسری حجم مخازن آب زیرزمینی همچنان ادامه خواهد داشت ، وی هدف از تشکیل جلسه را اجرای مصوبه دولت و شیوه نامه اجرایی کاهش سطح زیر کشت برنج برشمرد و فصل الخطاب کار گروه را ضوابط و دستورالعملهای صادره در این خصوص دانست ، ایشان هرگونه توسعه کشت برنج تحت پوشش منابع آب سطحی را خلاف برنامه اعلام نمود و گفت استفاده از منابع آب زیرزمینی برای کشت برنج که متاسفانه درسال گذشته شاهد افزایش آن بودیم به طور کلی ممنوع است.

حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیزگفت: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید محصولات زراعی موظف به رعایت برنامه سازگاری با کم آبی بوده و در این راستا اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد ، ایشان کشت برنج را دارای سابقه طولانی در استان دانست که در گذشته به دلیل وجود بارشهای خوب و روان آبهای مناسب رایج شده اما در شرایط فعلی باید کنترل و سطح آن به مرور کاهش یابد ،  حاتمی کاشت برنج به روش خشکه کاری وبا حجم 7000متر مکعب برای هر هکتار  را با توجه به شرایط اقلیمی استان و میزان تبخیر بالا غیر ممکن بر شمرد .

در ادامه این نشست مرادی معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای، با اشاره به اینکه  توسعه کشت برنج در اراضی بالادست با استفاده از منابع آب و رودخانه ها باعث از بین رفتن کشت کشاورزان پایین دست می شود، افزود این موضوع سبب افزایش حفر چاههای غیر مجاز و به تبع آن بهره برداری غیر مجاز منابع زیرزمینی شده است وتوزیع عادلانه آب را مختل می نماید .

در پایان سالاری معاون عمرانی استاندار، ضمن تشکر از پیگیری دستگاههای اجرائی ذیربط در این موضوع، خواستار ارائه برنامه های کاربردی در جلسات بعدی کارگروه شد.

 

کد خبر: 2312
  تاریخ خبر : 1399/02/25
 مدیر سایت
 706
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 80
  • بیشترین بازدید همزمان : 570
  • بازدید امروز : 6,106
  • بازدید دیروز : 6,396
  • کل بازدید : 13,919,331
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 12:58:40
  • شناسه IP شما : 54.160.133.33

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : بلوار زن - ضلع غربی پالایشگاه نفت
  • کدپستی : 99669 - 67147
  • تلفن : 0833837135 08338374145
  • فاکس : 08338370203
  • پست الکترونیکی : kermanshah[at]kshrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 08338374149